Auto update

26-03-2019

Afgelopen weekend hebben we een bezoek gebracht aan een auto aanpassingsbedrijf. Wij hebben natuurlijk nog geen ervaring met de wereld van autoaanpassingen en wilden ons hier wat in laten adviseren en verdiepen.


Het bedrijf had vele aangepaste auto's staan, zodat we konden zien wat er allemaal mogelijk was en om uit te proberen wat wel en niet gaat. Je begint eigenlijk de volgende vraag:

Kun je nog zelfstandig buitenom lopen om in te stappen?

Zo ja, dan heb je de meeste keuze qua auto's en kun je nog toe met de gewone automodellen. Bij de bussen moeten we wel opletten dat de instap niet te groot wordt aangezien mijn heupen dit niet leuk vinden. Ik heb geprobeerd in te stappen bij een VW Transporter, maar deze instap is veel te hoog. Een andere bus die ik geprobeerd heb was de Renault Master, waar ik met veel moeite in kon stappen. Qua instappen zou dus een normale auto het beste zijn.

Zolang je dus zelf nog in kunt stappen wordt de keuze vergroot, maar de ruimte in de gewone automodellen is beperkt. Een nadeel is ook dat we met een gewone auto geen grijs kenteken kunnen rijden. Om hiervoor in aanmerking te komen heb je een bedrijfswagen nodig met 1.5 m laadruimte. De maandelijkse kosten om de auto te rijden zullen dus aan de hoge kant zijn.

Als ik niet meer zelf in kan stappen dan vallen de gewone automodellen af en moet je al toe naar een bedrijfswagen type. Hierin kun je een aanpassing laten doen dat je met rolstoel en al de auto inrijdt en vervolgens jezelf overplaatst naar de rijdersstoel. Hieraan zitten ook twee grote nadelen voor ons.

  • Ik ben nogal lang, en kan niet gebukt mezelf verplaatsen van rolstoel naar rijdersstoel. Dus waarschijnlijk zal de bus in hoogte verhoogd moeten worden naar een 1.7 m dak. Dit betekent dat we nooit meer een parkeergarage in kunnen en ook bij mijn kantoor waarschijnlijk niet kunnen parkeren. Om dit zeker te weten zal ik met mijn eigen rolstoel moeten gaan kijken of het past of niet.
  • Bij deze manier van instappen zal ik niet mijn kinderen zelfstandig in de auto kunnen zetten, aangezien de rijdersstoel eerst een stuk naar achteren, tegen de achterbank, komt voordat ik over kan stappen. Dus dan kan op dat moment geen kind zitten. En als ik zit, dan kan ik niet alsnog de kinderen vastzetten. Voorlopig hebben ze nog wel wat hulp nodig met instappen en is dit dus een groot nadeel.

In ons geval denken we dat ik voorlopig nog wel in staat zal zijn om van de achterbak naar de voorkant te lopen en in te stappen. Ik zie er ook tegenop om in een grote bus te moeten rijden, dus mijn voorkeur gaat ook naar een normale grootte. Gezien het feit dat we de auto ook als gezinsauto moeten gebruiken, moet er voldoende plaats overblijven naast de rolstoel en liftmechanieken. Dan komen we uit bij een VW Caddy Maxi in automaat met achterbaklift om de rolstoel in de auto te tillen. Dit vraagt om minimale aanpassingen, namelijk alleen het plaatsen van een lift en mechaniek om de rolstoel vast te zetten in de auto. Als we naar een VW Transporter kijken, kan ik al niet meer zelf instappen en zijn er veel meer aanpassingen nodig, zoals een verhoogd dak, mechaniek om met de rolstoel de laadruimte in te rijden naar voren, draaibare rijdersstoel (en bijrijdersstoel?) om over te schuiven etc..

Het blijft een lastige keuze, en de kosten spelen een zeer grote rol aangezien we het niet zelf kunnen betalen. Maar nu weten we tenminste wat er allemaal mogelijk is en wat waarschijnlijk een goede oplossing zou kunnen zijn en kunnen we gericht gaan zoeken naar een occasion die al de aanpassingen heeft die nodig zijn. 

De website was door Esther met liefde gemaakt.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin